آرشیو خرداد ماه 1402

فروشگاه لوازم یدکی اتوبوس و کامیون

کاسه نمد چیست؟

۷ بازديد
کاسه نمد یک نوع واشر مکانیکی است که برای آب‌بندی و محافظت از نشت روغن و یا ممانعت از ورود گرد و خاک و آلودگی‌ها طراحی شده است. کاسه ‌نمدها می‌توانند به صورت داینامیک و استاتیک مورد استفاده قرار گیرند.
کاسه نمد داینامیک یکی از پراستفاده‌ترین قطعات در طراحی خودروها است به این خاطر که ساده، مطمئن و ارزان است و البته نصب بسیار آسانی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم به سوال کاسه نمد ماشین چیست؟ پاسخ دهیم و به معرفی انواع کاسه نمد ماشین بپردازیم پس با ما همراه شوید.
کاسه نمد چیست و چه کاربردی دارد؟
برای شروع باید به سوال کاسه نمد چیست؟ پاسخ دهیم. تقریباً سالیان طولانی است که از کاسه نمدها به عنوان مهم‌ترین بلوک ساختاری در طراحی سیستم آب بندی شافت های چرخان استفاده می‌شود. کاسه نمد می‌تواند در کاربردهای مختلفی از جمله تجهیزات کم سرعت گرفته تا تجهیزات پرسرعت و در دماهای زیر انجماد تا بیشتر از ۵۰۰ درجه فارنهایت مورد استفاده قرار گیرد.
کاسه نمدها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردهای خود می‌توانند در تجهیزات داخلی، نیروگاه‌ها، تجهیزات پیشران دریایی، ماشین آلات، پمپ‌های صنعتی، تجهیزات لایروبی، توربین‌های جزر و مدی، توربین‌های گازی و هوایی، کمپرسورها و... مورد استفاده قرار گیرند.
در اکثر مواقع حتی می‌توان چند کاسه نمد در ترکیب‌های مختلف را به منظور ارائه یک سیستم مقرون به صرفه و در عین حال مطمئن که متناسب با کاربرد باشند را اعمال کرد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که طراحی موفق برای به کار بردن کاسه نمدها به نصب مکانیکی صحیح آن‌ها بستگی دارد که بتواند تغییر شکل این قطعه را به درستی پیش بینی کند. به این معنی که کاسه نمد تا زمانی که به لحاظ مکانیکی در جای خود درست نصب شده باشد می‌تواند عملیات آب بندی را به درستی انجام دهد.
کاسه نمد را از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی کامیون خریداری کنید.
عملکرد کاسه نمد
در حالت کلی کاسه نمدها از دو عملکرد عمده برخوردار هستند:
1. کاسه نمد باعث جلوگیری از نشت آب، روانکارها، مواد شیمیایی و گاز از درزهای تجهیزات و ماشین آلات به محیط اطراف می‌شود.
2. دومین عملکرد این قطعه محافظت از ورود آلودگی، گردوغبار و خاک از محیط بیرونی به محیط درون است.
در نتیجه در یک عبارت کلی می‌توان این موضوع را عنوان کرد که کاسه نمدها وظیفه محافظت از بلبرینگ و قسمت‌های متحرک یک سیستم را بر دوش دارند. آن‌ها این کار را با نگه داشتن و فشار دادن روغن و یا روان کننده در لایه باریک بین شافت و لبه آب بندی انجام می‌دهند و باعث جلوگیری از نشت آن و محافظت از سیستم در برابر آلودگی و گرد و غبار می‌شوند.
همانطور که میدانید، سلامت موتور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نتیجه انتخاب یک کاسه نمد مناسب خودرو می‌تواند تأثیر بسیار بسزایی در نگهداری و حفظ موتور خودرو داشته باشد.
کاسه نمد چیست؟
اجزای کاسه نمد
از آنجایی که کاسه نمدها به طور معمول بین اجزای ثابت و چرخشی یک دستگاه و یا بین دو جزء در حرکت‌های نسبی به کار برده می‌شوند؛ در نتیجه از اجزای مختلفی نیز تشکیل می‌شوند. دانستن اجزای کاسه نمد می‌تواند این کمک را به شما کند که بیشتر با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.
بیشتر بخوانید: فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اتوبوسکاسه نمد از یک پوشش بیرونی لوله‌ای شکل و از ورق استیل که دارای تداخل مورد نیاز برای درزگیری منافذ است تشکیل می‌شود. این قطعه یک لبه آب بندی که از ماده گرما نرم یا الاستومری ساخته شده است دارد و می‌تواند درزگیری و آب بندی را انجام دهد. این قطعه دارای لبه‌های نوک تیز است. این لبه تیز به طور معمول به وسیله یک فنر کششی بر سطح روی شافت و همچنین به واسطه یک فشار از قبل تعیین شده فشرده می‌شود. از جمله اجزای کاسه نمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نمد فشرده
هدف از به کارگیری نمد در ساخت کاسه نمد در واقع جلوگیری از نشت سیالات مختلف بین شافت‌ها و محفظه حاوی سیال است.
واشر کاسه‌ای شکل فلزی
این واشر به طور معمول از ورقه‌ای فولادی تهیه می‌شود و هدف از به‌کارگیری آن در واقع استحکام کاسه نمد و افزایش مقاومت آن در برابر ضربه‌های وارد شده از حرکت شافت است.
فنر
فنر یکی از اجزای بسیار مهمی است که در ساخت کاسه نمد به کار می‌رود. فنرها وظیفه ایجاد فشار و بار شعاعی برای جلوگیری از نشت سیال و همچنین جلوگیری از ایجاد درز را بر دوش دارند.
انواع کاسه نمد ماشین
اگر به بازار قطعات مراجعه کنید با انواع مختلفی از کاسه نمد مواجه می‌شوید. دانستن انواع کاسه نمد ماشین اهمیت بسزایی دارد. از جمله انواع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاسه نمد سیلیکونی
کاسه نمد سیلیکونی عملکرد بسیار عالی، طول عمر بالا و مقاومت در برابر ضربه خوبی از خود نشان می‌دهد. این کاسه نمد تحمل دمای منفی ۵۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.
کاسه نمد پلی اورتان
کاسه نمد پلی اورتان از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در برابر فرسودگی و ضربات وارد شده از خود مقاومت نشان دهد.
کاسه نمد چرم
کاسه نمد چرم انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد که از جمله خصوصیت‌های خوب این قطعه محسوب می‌شود. از طرفی دیگر این کاسه نمد می‌تواند دمای منفی ۷۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
کاسه نمد PU
این کاسه نمد از مقاومت بسیار بالا در برابر نیرو و دما برخوردار است. به طوری که می‌تواند در دمای منفی ۴۵ درجه تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
کاسه نمد ACM
یکی دیگر از انواع کاسه نمدها، کاسه نمد ACM نام دارد. این قطعه مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه داشته و یکی از خصوصیات بسیار خوب آن عمر طولانی این کاسه نمد است. از طرفی دیگر این قطعه می‌تواند دمای منفی ۵۰ تا ۱۶۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
کاسه نمد NBR
این کاسه نمد در حال حاضر جزء پرمصرف‌ترین و بهترین کاسه ‌نمدهای موجود در بازار است. از این قطعه می‌توان در بسیاری از خودروها استفاده کرد. تحمل دمای آن‌ها از منفی ۵۵ تا ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد است.
کاسه نمد ماشین چیست
چگونه می‌توان جنس کاسه نمد را تشخیص داد؟
برای تشخیص دادن یک قطعه نسوز و با کیفیت از یک کاسه نمد معمولی باید ابتدا آن را کمی بکشید. اگر پس از ول کردن کاسه نمد این قطعه به حالت اولیه خود بازگشت و شکل خود را از دست نداد به این معنی است که جنس آن اصلی بوده و نسوز است. با این حال اگر نمونه‌های معمولی کاسه نمد را کمی بکشید و آن را ول کنید شاهد به وجود آمدن خلل و سوراخ‌هایی در سطح این قطعه می‌شوید. به این صورت که کاسه نمد حالت اولیه خود را از دست خواهد داد.
کاسه نمدهای باکیفیت پس از مدتی و در برخورد با گازوئیل، مایعات و روغن‌های دیگر به هیچ عنوان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند و همچنان حالت خاص و نرمی شکل خود را دارند. با این حال کاسه نمدهای معمولی و بی کیفیت خیلی زود شکننده و خشک می‌شوند.