آرشیو مهر ماه 1401

فروشگاه لوازم یدکی اتوبوس و کامیون

بالانس کردن تایر یا تراز کردن آن : کدامیک مناسب تر است؟

۹ بازديد
استودیوی یوگا تنها جایی نیست که کلمات "تعادل" و "همسویی" را می شنوید. شما همچنین می شنوید که این کلمات ذکر شده در زمانی که ماشین خود را برای سرویس می گیرید.
اما تعادل و همسویی به چه معناست که از تشک یوگا خارج شوید؟ هر دو به یک سواری نرم‌تر کمک می‌کنند، اما بالانس و تراز تایرها خدمات متفاوتی هستند. تعادل لاستیک عدم تعادل وزن مجموعه تایر و چرخ شما را اصلاح می کند، در حالی که یک تراز زوایای لاستیک ها را اصلاح می کند تا آنها به درستی با جاده تماس پیدا کنند.
اگر می‌پرسید «تراز چرخ چیست؟» یا، "بالانس تایر به چه معناست؟" وقت آن رسیده است که در تمرین مراقبت از ماشین خود عمیق تر شوید. امروز تفاوت بین این دو را بیاموزید.
تهران یکتا در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین سنگین فعالیت می کند.
 
بالانس تایر چیست؟
 
بالانس تایر (همچنین به عنوان بالانس چرخ شناخته می شود) توزیع ناهموار وزن را اصلاح می کند
در چرخ ها چرخ های نامتعادل می تواند منجر به لرزش، سایش بیش از حد لاستیک، آسیب به سیستم تعلیق و سایر مشکلات شود.
 
در طول یک سرویس تعادل لاستیک، لاستیک ها و چرخ های شما بر روی یک ماشین بالانس تایر سوار می شوند. دستگاه مجموعه تایر و چرخ را برای اندازه‌گیری عدم تعادل می‌چرخاند، به طوری که یک تکنسین می‌تواند وزن‌های صحیح لاستیک را برای دستیابی به مونتاژ چرخ و تایر به‌طور صحیح متعادل نصب کند. اغلب، تعادل و تراز چرخ ها در طول یک سرویس اتفاق می افتد، اما نباید آنها را برای یک چیز اشتباه گرفت!
علائمی که نشان می دهد لاستیک های شما نیاز به بالانس کردن دارند چیست؟سایش ناهموار لاستیک و لرزش در فرمان، تخته کف یا صندلی شما می تواند نشان دهد که زمان تعادل لاستیک فرا رسیده است. همچنین ممکن است بخواهید تایرهای خود را در طول چرخش لاستیک، پس از تعمیر لاستیک صاف یا به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خود متعادل کنید. جالب اینجاست که قسمتی از ماشین شما که می لرزد می تواند نشان دهد که چرخ های جلو یا عقب نیاز به بالانس دارند. اگر در فرمان است، احتمالاً تایرهای جلوی شماست. اگر در صندلی ها باشد، عدم تعادل در چرخ های عقب است. لاستیک ها ممکن است به دلیل سایش ناهموار لاستیک یا کاهش وزن چرخ به دلیل برخورد رینگ به حاشیه یا چاله، از تعادل خارج شوند. اگر خودروی خود را برای مدت طولانی بدون جابجایی پارک کنید، ممکن است لاستیک‌ها نقاط صافی پیدا کنند که باعث عدم تعادل شود. تراز چرخ چیست؟تراز چرخ (همچنین به عنوان تراز تایر شناخته می شود) به تنظیم سیستم تعلیق خودرو - سیستمی که یک وسیله نقلیه را به چرخ های آن متصل می کند، اشاره دارد. این تنظیم خود لاستیک ها یا چرخ ها نیست. تراز از انحراف ماشین شما به راست یا چپ جلوگیری می کند. همچنین می تواند هندلینگ وسیله نقلیه شما را بهبود بخشد و لرزش های غیرعادی در جاده را متوقف کند. علائمی که نشان می دهد ماشین شما به تراز نیاز دارد چیست؟در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ممکن است وسیله نقلیه شما نیاز به تراز داشته باشد: ماشین به یک طرف جاده می کشد.آج های لاستیک به طور زودرس یا ناهموار فرسوده می شوند.لاستیک ها جیغ می زنند.هنگام رانندگی، فرمان از مرکز کج می شود.هنگام شتاب گرفتن فرمان می لرزد.تراز شما ممکن است پس از تصادف با اتومبیل، رانندگی از روی چاله یا برخورد به یک پیاده رو از کار بیفتد.تعادل و تراز کردن چه سودی برای خودروی شما دارد؟مهمترین مزیت خدمات بالانس این است که از سایش زودرس آج تایر جلوگیری می کند. تکنسین ها موافق هستند که بالانس کردن تایرهای شما در هر 5000 تا 6000 مایل (یا طبق توصیه سازنده شما) می تواند به افزایش طول عمر آنها و بهبود عملکرد آنها کمک کند. از سوی دیگر، مزایای تراز چرخ ها شامل بهبود هندلینگ خودرو، بهره وری سوخت و عمر لاستیک است. تهران یکتا توصیه می کند که تراز خودرو خود را هر 6000 مایل یا دو بار در سال بررسی کنید. در صورت عدم درمان، مشکلات تراز می تواند عمر لاستیک را تا هزاران مایل کاهش دهد و می تواند به اجزای مهم فرمان و سیستم تعلیق آسیب برساند.
 

آشنایی با اجزای اصلی سیستم ترمز

۹ بازديد
می دانید که وقتی روی پدال ترمز ماشین خود فشار می دهید، سرعت خودرو کاهش می یابد. ساده است، درست است؟ اما چه قسمت هایی از سیستم ترمز توقف و کاهش سرعت را ممکن می کند؟یادگیری در مورد قطعات سیستم ترمز خودرو می تواند به شما کمک کند تا وسیله نقلیه خود را بهتر بشناسید، علائمی که نشان می دهد قطعات باید تعویض یا تعمیر شوند و زمان جستجوی خدمات تعمیر و نگهداری فرا رسیده است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید که اجزای اصلی سیستم ترمز چیست و در هنگام فرسودگی به چه نکاتی توجه کنید.
برای خرید قطعات اتوبوس مان و لوازم بدنه ولوو با تهران یکتا تماس بگیرید. 
سیلندر اصلیسیلندر اصلی ترمز اولین و شاید مهمترین جزء در سیستم ترمز شماست زیرا بقیه سیستم را به حرکت در می آورد. سیلندر اصلی با فشار دادن روی پدال ترمز فعال می شود، که پیستون را از طریق سیلندر فشار می دهد تا مایع ترمز را از طریق خطوط ترمز عبور دهد. به عبارت دیگر، سیلندر اصلی فشار هیدرولیکی ایجاد می کند که مایع ترمز را به سمت اجزای ترمز روی هر چرخ می راند. مخزن روغن ترمز در بالای سیلندر اصلی قرار می گیرد تا مایعات را تامین کند. علائم یک سیلندر اصلی بددر حالی که سیلندرهای اصلی به گونه ای طراحی شده اند که طول عمر وسیله نقلیه شما را دوام بیاورند، گاهی اوقات ممکن است دچار نشتی یا سایر خرابی های مکانیکی شوند.
به این علائم سیلندر اصلی بد توجه کنید: احساس غیرطبیعی پدال ترمز: پدال ترمزی که نرم، له شده یا به آرامی روی زمین فرو می‌رود، ممکن است نشان دهنده این باشد که سیلندر اصلی نشتی دارد یا در غیر این صورت به درستی آب بندی نشده است.روغن ترمز کثیف: روغن ترمز که قهوه ای تیره یا سیاه به نظر می رسد ممکن است نشان دهنده این باشد که لاستیک های سیلندر اصلی شکسته شده و مایع را آلوده کرده اند.نشتی مایع: سیلندر اصلی که مهر و موم آن فرسوده شده است ممکن است نشت های قابل مشاهده ای داشته باشد که مایع ترمز را روی زمین زیر وسیله نقلیه شما چکه می کند.چراغ موتور را بررسی کنید: ممکن است وسیله نقلیه شما مجهز به سنسورهایی باشد که تشخیص می‌دهند سیستم ترمز فشار خود را به دلیل خرابی سیلندر اصلی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که چراغ موتور بررسی شود.
بوستر ترمز
تقویت کننده های ترمز جزء سیستم های ترمز قدرتی هستند. آنها نیروی اعمال شده توسط پدال ترمز را بر روی سیلندر اصلی ضرب می کنند. امروزه ترمزهای برقی در بسیاری از وسایل نقلیه یافت می شوند تا ترمزگیری را قابل کنترل تر کنند. بدون تقویت کننده ترمز، باید تلاش زیادی برای کاهش سرعت خودرو خود انجام دهید. بیشتر بوسترهای ترمز با خلاء تقویت می شوند، به این معنی که موتور در داخل دیافراگم بوستر خلاء ایجاد می کند تا نیروی پدال را چند برابر کند. علائم تقویت کننده ترمز بدخرابی بوستر ترمز می تواند با سخت تر کردن ترمز شرایط رانندگی خطرناکی ایجاد کند. اغلب اوقات، بوستر ترمز به دلیل پارگی دیافراگم یا ترک خوردگی شیلنگ خلاء از کار می افتد. اگر مشکوک هستید که تقویت کننده ترمز شما خراب می شود، در اینجا به دنبال چه چیزی باشید:
 پدال ترمز سفت: پدال ترمزی که فشار دادن آن سخت یا بسیار سخت است – و پس از فشار دادن بالا نمی‌آید – یکی از شاخص‌های اولیه تقویت‌کننده ترمز بد است.
فاصله توقف طولانی‌تر: خودرویی که تقویت‌کننده ترمز ضعیفی دارد ممکن است دشوارتر باشد و می‌تواند منجر به فواصل توقف طولانی‌تر شود.موتور هنگام ترمزگیری متوقف می شود: اگر دیافراگم در تقویت کننده ترمز شما پاره شود، ممکن است خلاء اضافی از موتور خارج شود و باعث از کار افتادن آن شود.مایع ترمزروغن ترمز تحت فشار وسیله ای است که توسط آن قسمت های مکانیکی سیستم ترمز شما فعال می شود. از مخزن روغن ترمز به سیلندر اصلی ارسال می شود. سپس، از طریق خطوط ترمز، و به سمت کالیپرها یا سیلندرهای چرخ (اگر وسیله نقلیه دارای ترمزهای درام عقب است) در هر چرخ، که لنت های ترمز را در خود جای می دهند، بروید.
این مایع هیدرولیک نه تنها لنت ترمز و کفش عقب (در صورت مجهز بودن به ترمز درام) را در هر چرخ فعال می کند، بلکه به عنوان روان کننده عمل می کند و دارای افزودنی های ضد خوردگی برای سالم نگه داشتن سیستم ترمز شما است. علائم بد بودن مایع ترمزعلائم بد بودن مایع ترمزتعویض روغن ترمز یک مورد معمول تعمیر و نگهداری است که باید تقریباً هر دو سال یا 30000 مایل بررسی شود. اگر روغن ترمز شما آلوده، لجن دار باشد یا سطح آن خیلی پایین باشد، ممکن است با این علائم روبرو شوید:
 پدال ترمز نرم: پدالی که بیش از حد نرم است و پاسخ نمی دهد ممکن است نشان دهنده نشتی باشد که باعث از دست دادن بیش از حد مایع ترمز شده است.
ترمزهای کم اثرتر: روغن ترمزی که با هوا یا لجن آلوده است، در صورت تحت فشار قرار گرفتن به خوبی پاسخ نمی دهد، که ممکن است منجر به فواصل توقف طولانی تر شود.چراغ هشدار ترمز: ممکن است خودروی شما مجهز به سنسوری در مخزن روغن ترمز باشد که در صورت کاهش بیش از حد سطح مایع، چراغ هشدار ترمز روی داشبورد شما را فعال می کند.
خطوط ترمز و شیلنگ
خطوط ترمز و شیلنگ ها مایع ترمز را از سیلندر اصلی به کالیپرهای هر چهار چرخ منتقل می کنند. خطوط ترمز لوله های فلزی سفت و سختی هستند که به بدنه خودرو متصل شده اند و مایع را بیشتر به چرخ ها منتقل می کنند. شیلنگ های ترمز در انتهای خطوط ترمز یافت می شوند و برای رساندن مایع باقی مانده به هر کالیپر یا سیلندر چرخ استفاده می شوند. شیلنگ های ترمز از لاستیک ساخته شده اند تا امکان حرکت بین چرخ و سیستم تعلیق را فراهم کنند. علائم بد بودن خطوط ترمز و شیلنگخطوط ترمز و شیلنگ‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که ده‌ها هزار مایل دوام می‌آورند، اما باید به طور منظم برای بررسی نشتی یا آسیب بررسی شوند. در اینجا نحوه بررسی خرابی خطوط ترمز یا شیلنگ ها آورده شده است:
 پدال ترمز نرم: اگر خط یا شیلنگ نشتی داشته باشد، ممکن است فشار مایع هیدرولیک مورد نیاز ترمزهای شما را به خطر بیندازد و منجر به نرم شدن پدال شود.شلنگ ترمز به وضوح فرسوده شده است: قرار گرفتن در معرض هوا و گرمای ترمزها در طول زمان ممکن است منجر به ترک خوردگی، پارگی یا نخ های فرسوده شیلنگ های ترمز شود که می تواند به سرعت به نشتی تبدیل شود.