آرشیو مرداد ماه 1402

فروشگاه لوازم یدکی اتوبوس و کامیون

پر استفاده ترین قطعات یدکی ماشین آلات سنگین

۶ بازديد

 

در این مطلب لیستی از پرکاربردترین قطعات یدکی ماشین های سنگین را برای شما آماده کرده ایم. وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، جرثقیل و تریلر که برای حمل بار و کالا به مکان های مختلف استفاده می شوند، ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تعویض قطعات داشته باشند. زیرا برخی از قطعات پرمصرف این ماشین ها به دلیل استفاده مکرر به سرعت خراب می شوند و باید در اسرع وقت تعویض شوند. با توجه به اینکه فروش لوازم یدکی ماشین سنگین به دلیل استفاده زیاد کار درستی نیست توصیه می شود به هیچ عنوان برای تعویض قطعات اقدام به خرید لوازم دست دوم نکنید.

با توجه به اینکه وظیفه ماشین های سنگین حمل و نقل انواع کالا به داخل و خارج از کشور است، خرابی آنها می تواند تاثیر زیادی بر قیمت کالا و اقتصاد جامعه داشته باشد. ماشین های سنگین از قطعات ریز و درشت زیادی ساخته می شوند و هر کدام از این دستگاه ها تاثیر زیادی در سلامت و بهبود عملکرد آن ها دارند. در ادامه لیستی از قطعات یدکی ماشین های سنگین و گران ترین قطعات خودرو را بررسی کرده ایم.

معرفی پرکاربردترین قطعات یدکی خودروهای سنگین

هر یک از قطعات یدکی ماشین آلات سنگین تاثیر زیادی در کارایی و بهبود عملکرد آن دارد. ماشین آلات سنگین بعد از مدتی خراب و فرسوده می شوند، اگر مشکل قابل تعمیر است باید تعمیر شود. در غیر این صورت بهترین راه حل تعویض قطعه است. قطعاتی که جایگزین قطعات سنگین ماشین آلات می شوند، قطعات یدکی ماشین آلات سنگین نامیده می شوند. از جمله قطعات یدکی ماشین آلات سنگین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دیسک ترمز

دیسک ترمز یا دیسک چرخ یکی از مهم ترین قطعات یدکی ماشین های سنگین است. از این دیسک در سیستم تعلیق ماشین آلات سنگین استفاده می شود. دیسک ترمز بین چرخ و لنت قرار می گیرد و زمانی که راننده روی پدال ترمز پا می گذارد، لنت روی این دیسک اصطکاک ایجاد می کند. همچنین این اصطکاک باعث کاهش سرعت خودروی سنگین و توقف کامل آن می شود. از این رو یکی از پرکاربردترین قطعات به حساب می آید. هر ماشین سنگین با توجه به مدل و نیاز خود باید یک قطعه اضافی برای تعویض در صورت بروز مشکل داشته باشد.

شارژ توربو

از دیگر قطعات پرکاربرد و قطعات یدکی خودروهای سنگین می توان به توربوشارژر اشاره کرد. توربو شارژ می تواند هوای زیادی را وارد محفظه سیلندر کند و عملکرد را بهبود بخشد و قدرت موتور را افزایش دهد. این قطعه وظیفه افزایش کارایی موتور، کاهش وزن موتور، بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش راندمان و راندمان خودرو را دارد. توربو شارژ می تواند با دمیدن هوا و ایجاد فشار، هوای بیشتری را به محفظه سیلندر بفرستد. این باعث افزایش میزان اکسیژن در محفظه و بهبود عملکرد موتور می شود. نکته دیگر در این زمینه این است که خودروهای سنگینی که دارای توربو شارژ هستند در مقایسه با سایر خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند مصرف سوخت کمتری دارند.

گیربکس

یکی دیگر از مهمترین قطعات و لوازم یدکی ماشین های سنگین گیربکس است. گیربکس در ماشین های سنگین یکی از قطعات مهم در سیستم حرکتی خودرو است. گیربکس وظیفه انتقال قدرت تولید را بر عهده دارد. این نیرو به چرخ ها می رسد و باعث حرکت ماشین می شود. با توجه به اینکه گیربکس یکی از پرکاربردترین قطعات است ممکن است پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و خراب شود. بنابراین در صورت بروز کوچکترین مشکل باید تعمیر شود.

اینترکولر

اینترکولر یکی از قطعات یدکی ماشین های سنگین است که هوای ورودی را خنک می کند. این قطعه باعث افزایش کارایی موتور خودرو می شود به همین دلیل یکی از مهم ترین قطعات یدکی خودروهای سنگین به خصوص در فصول گرم سال به حساب می آید. این قطعه در موتورهای توربوشارژ نصب می شود، زیرا خودروهای توربوشارژ با فشرده سازی هوا باعث افزایش دما می شوند.

فیلترها

سایر قطعات یدکی ماشین های سنگین فیلترها هستند. فیلترها در ماشین های سنگین نقش سپر را ایفا می کنند و اجازه نمی دهند سایر قسمت های دستگاه آسیب ببیند یا آسیب ببیند. از انواع فیلترها می توان به فیلتر روغن ترمز، فیلتر تهویه، فیلتر رسوبی، فیلتر سیستم سوخت و ... اشاره کرد و از آنجایی که فیلترها نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت عملکرد سایر تجهیزات و افزایش طول عمر قطعات خودرو دارند، رانندگان خودروهای سنگین باید هر 6 ماه یکبار فیلترها را چک کرده و در صورت لزوم تعویض کنند. .

عملکرد فیلترها جذب آلودگی محیطی و تصفیه هوای داخلی سیستم می باشد. فیلترها باید هر چند وقت یکبار تعویض و بررسی شوند زیرا آلاینده ها را جذب می کنند. این امر باعث می شود که به عنوان قطعات پر مصرف و قطعات یدکی ماشین آلات سنگین به حساب بیایند.

جک و آچار

جعبه آچار مخصوص یکی از پرکاربردترین قطعات و لوازم یدکی ماشین آلات سنگین می باشد. از آنجایی که جک و آچار وسایل نقلیه سنگین از مهم ترین قطعات ماشین آلات سنگین به شمار می روند، در ماشین آلات نسل دوم به بالا، شرکت های سازنده به صورت آپشن جعبه آچار ماشین های سنگین را بر روی ماشین آلات سنگین خود نصب می کنند. انجام داده است. زیرا زمانی که خودروی سنگین دچار مشکل می شود، در صورت در دسترس نبودن این قطعه، رانندگان با مشکل مواجه می شوند.

 

روغن ها و روان کننده ها

از دیگر قطعات پرکاربرد و لوازم یدکی خودروهای سنگین که در بازه های زمانی معینی باید توسط رانندگان وسایل نقلیه سنگین کنترل و تعویض شوند، می توان به انواع روغن ها و روان کننده ها اشاره کرد. انواع روغن ها و روان کننده ها شامل روغن موتور، ضد یخ، سیستم هیدرولیک، گیربکس، اکسل و مکمل ها و ... شرکت های خدمات ماشین آلات سنگین در سراسر دنیا برای حفظ رضایت صاحبان ماشین آلات سنگین روغن های با کیفیتی تولید و ارائه می کنند. اما برای بهبود عملکرد ماشین های سنگین و افزایش قابلیت اطمینان بهتر است از روغن های برند معروف استفاده کنید.

تاخوگراف

یکی دیگر از قطعات ضروری و یدکی ماشین های سنگین تاخوگراف است. این دستگاه اطلاعات بسیار مهمی مانند سرعت خودرو و ... را در اختیار رانندگان قرار می دهد و رانندگان می توانند زمان خواب و استراحت خود را با استفاده از این دستگاه تنظیم کنند. در صورت بروز کوچکترین مشکل در این قسمت، رانندگان ممکن است با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل رانندگان پس از مشاهده کوچکترین مشکل در تاخوگراف باید سریعا آن را برطرف کنند.

شمع

شمع یکی دیگر از لوازم یدکی ماشین های سنگین است و بسیار مهم است، زیرا ماشین های سنگین بدون شمع حرکت نمی کنند. همین موضوع باعث می شود شمع ها به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات ماشین آلات سنگین تبدیل شوند. به همین دلیل توصیه می شود همیشه یک قطعه اضافه در خودرو داشته باشید. از آنجایی که شمع ها در انواع مختلفی ساخته می شوند، به صراحت می توان گفت که کیفیت شمع در طول عمر آن تاثیر دارد. بنابراین بهترین نوع شمع ها شمع های پلاتینیوم هستند، زیرا عمر طولانی دارند.

کروز کنترل

کروز کنترل یکی از مهم ترین قطعات یدکی ماشین های سنگین و قطعات پرکاربرد است. کروز کنترل یک سیستم کنترل سرعت در انواع خودروها است که از طریق کلیدهای کنترلی سرعت را ثابت نگه می دارد. نحوه عملکرد سیستم کروز کنترل به این صورت است که می توان سرعت خودرو را بدون استفاده از پدال گاز تغییر داد. زیرا کروز کنترل این کار را با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه انجام می دهد.

.