تاریخ انقضا لاستیک

فروشگاه لوازم یدکی اتوبوس و کامیون

تاریخ انقضا لاستیک

۸ بازديد

دانستن تاریخ انقضای لاستیک و تعویض به موقع آن می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی عملکرد درست لاستیک‌های خودرو شما داشته باشد. در این میان کسانی که نسبت به تاریخ لاستیک خود بی توجه هستند و مدت زیادی از آن استفاده می‌کنند باعث می‌شوند تا لاستیک به مرور زمان کم باد شده و مشکلات ناگواری برای آن‌ها به وجود آید.

از طرفی دیگر بسیاری از افراد بدون توجه به تاریخ انقضای لاستیک ماشین و فقط با مشاهده ظاهر نو و سالم آن اقدام به خرید لاستیک‌های قدیمی و انبار شده می‌کنند. در حالی که این لاستیک‌ها با وجود قیمت بالا، طول عمر بسیار کمی دارند. متأسفانه در بازار تعداد این لاستیک‌های انبار شده و دسته چندم بسیار زیاد است که البته تاریخ تولید آن‌ها بیشتر از ۵ سال هم نیست. بنابراین شما باید با نحوه خواندن تاریخ انقضا لاستیک و تعویض به موقع آن آشنا باشید. در این مقاله می‌خواهیم به شما نحوه خواندن تاریخ مصرف لاستیک را آموزش دهیم پس با تهران یکتا همراه شوید.

چرا دانستن تاریخ تولید و انقضای لاستیک خودرو اهمیت دارد؟

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین اعضای سیستم انتقال قدرت در خودروها است و نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو بر عهده دارد. انتخاب تایر مناسب و نگهداری از لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در بهبود عملکرد خودرو به شما کمک خواهد کرد. در ایران به دلیل نوسانات ارزی و گرانی افراد زیادی به دنبال فرصت‌طلبی و سودجویی در زمینه فروش لاستیک‌های استفاده شده هستند. به طوری که لاستیک‌های قدیمی را به جای لاستیک‌های جدید به دیگران می‌فروشند. در حالی که استفاده از این لاستیک‌ها می‌تواند باعث عدم رعایت سرعت مناسب شود. این موضوع به خصوص در شرایط نامناسب جاده‌ها ممکن است برای رانندگان خطرآفرین باشد.

برای خرید لوازم یدکی کامیون بنز و لوازم بدنه ولوو از تهران یکتا کلیک کنید.

از طرفی دیگر این لاستیک‌ها نسبت به لاستیک‌های کامل، ساییدگی بیشتری دارند. بنابراین دانستن تاریخ تولید و انقضای لاستیک اهمیت بسیار زیادی دارد. با دانستن تاریخ انقضا لاستیک به راحتی متوجه می‌شوید که چه کسی قصد دارد به شما یک لاستیک کهنه را غالب کند و یا آیا لاستیکی که می‌خواهید بخرید کاملاً نو است یا خیر. توجه داشته باشید که استفاده از لاستیک‌های تاریخ گذشته و قدیمی می‌تواند خطراتی مانند واژگونی خودرو و عدم تعادل را برای خودروی شما ایجاد کند.

تاریخ انقضای لاستیک کجاست؟

نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام لاستیک‌های تولید شده توسط برندهای مختلف مانند لاستیک‌های خودروهای سبک و سنگین تاریخ انقضا دارد. در نتیجه تاریخ انقضای لاستیک خارجی و لاستیک ایرانی به راحتی قابل تشخیص است. تاریخ‌های درج شده بر روی تمامی این لاستیک‌ها و حتی لاستیک‌های ایرانی به صورت میلادی هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که هیچ گاه بر اساس ظاهر لاستیک نمی‌توانید تاریخ تولید آن را تشخیص دهید. بلکه باید حتماً به اعدادی که بر روی آن حک شده است توجه کنید.

مدت تاریخ انقضای لاستیک به طور معمول در قسمت حاشیه دور لاستیک یا فاق آن درج شده است. این تاریخ معمولاً چهار رقمی بوده که دو رقم سمت راست آن نشان دهنده سال و دو رقم دوم از سمت راست هفته تولید شده آن را نشان می‌دهد. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید می‌خواهیم برای شما مثالی ارائه دهیم.

به طور مثال فرض کنید تاریخ حک شده بر روی لاستیک خودرو شما به صورت F761309 است. دو رقم اول از سمت راست یعنی 09 نشان دهنده سال تولید این لاستیک یعنی سال 2009 است و دو رقم بعدی از سمت راست یعنی 13 هفته تولید شدن این لاستیک را نشان می‌دهد. در نتیجه می‌توان این موضوع را متوجه شد که این لاستیک در اوایل ماه سوم از سال 2009 ساخته شده است.

تاریخ انقضای لاستیک چقدر است؟

تاریخ انقضای لاستیک چقدر است؟

درست است که تاریخ انقضا لاستیک بر اثر تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد، اما به هر حال طبق استانداردهای ارائه شده به وسیله دپارتمان حمل و نقل آمریکا تاریخ مصرف لاستیک به طور معمول 5 سال پس از تولید شدن آن است. در نتیجه پس از گذشت این مدت حتی با وجود اینکه از لاستیک هیچ‌گونه استفاده‌ای هم نشده باشد لاستیک فرسوده شده و بهتر است از آن استفاده نکنید. به این خاطر که پس از گذشت 5 سال از تاریخ تولید شدن لاستیک، مواد به کار رفته در آن کیفیت همیشگی خود را از دست می‌دهند. علاوه بر همه این‌ها تغییرات استاتیکی در لاستیک رخ داده که باعث از بین رفتن مواد ضد اکسید زن و ضد ازن در آن می‌شود. در نتیجه روند فاسد شدن لاستیک سریع‌تر شده و تخریب بافت به دنبال دارد.

متاسفانه به این دلیل که در بازار ایران تعداد زیادی از لاستیک‌های خارجی انبار شده‌اند و از تاریخ تولید آن‌ها پنج یا شش سال می‌گذرد در اکثر مواقع تشخیص این لاستیک‌ها از لاستیک‌های تازه تولید شده بسیار سخت خواهد بود. برای همین است که توصیه می‌شود حتماً لاستیک خودرو خود را از نمایندگی‌های معتبر تهیه کنید.

به طور عمده آج لاستیک خودرو بین 5 تا 6 سال عمر دارد و در نهایت به دلیل فرسودگی از بین خواهد رفت. در صورتی که از لاستیک خود خیلی کم استفاده کردید و از آن به درستی نگهداری کردید می‌توانید مدت بیشتری از آن استفاده کنید. اما پس از آن باید حتماً به فکر خرید یک لاستیک جدید برای خودرو خود باشید.

تاریخ انقضای لاستیک خارجی

برای افزایش طول عمر لاستیک چه باید کرد؟

با چند راهکار ساده می‌توانید طول عمر لاستیک خود را از آن چیزی که گفته شد نیز بیشتر کنید. به عنوان مثال اولین کاری که باید برای افزایش طول عمر لاستیک انجام دهید این است که فشار هوای آن را به درستی تنظیم کرده و به خوبی از آن نگهداری کنید.

از طرفی دیگر سبک رانندگی شما نیز تأثیر بسیار زیادی بر روی کارکرد لاستیک‌های خودرو و تاریخ انقضا لاستیک خواهد داشت. بنابراین سعی کنید از ویراژ دادن، رفتن به جاده‌های نامناسب و... خودداری کنید. با انجام این کارهای گفته شده حتی پس از گذشت 5-6 سال می‌توانید متوجه شوید که لاستیک خودروتان خیلی دچار آسیب جدی نشده است و می‌توانید باز هم تا مدتی از آن استفاده کنید.

 

نشانه‌های لاستیک تاریخ گذشته چیست؟

لاستیک‌هایی که مدت زمان زیادی از مصرف آن‌ها گذشته و یا مدتی است که تاریخ انقضای آن‌ها تمام شده است در برخی از شرایط به راحتی قابل تشخیص هستند. به طور معمول لاستیک‌هایی که از تاریخ تولید آن‌ها گذشته و یا از آن‌ها در شرایط نامناسبی نگهداری شده است نشانه‌هایی مانند خط روی لاستیک، ایجاد ترک‌های ریز و درشت روی دیواره و یا تغییر رنگ دارند.

این نشانه‌ها در واقع بیانگر این هستند که از لاستیک در شرایط بسیار بدی نگهداری شده که در نهایت باعث فرسودگی آن‌ها شده است. در صورتی که لاستیک تازه تولید شده باشد و یا کاملاً نو باشد به هیچ عنوان این نشانه‌ها را بر روی آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

 

مدت تاریخ انقضای لاستیک

سخن پایانی

در این مقاله درباره تاریخ انقضا لاستیک و نحوه خواندن آن صحبت کردیم. از آنجایی که لاستیک خودرو یکی از پراهمیت‌ترین اعضای سیستم خودرو است؛ در نتیجه باید حتماً مانند دیگر اعضای خودرو به تاریخ تولید و انقضا آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. در این مقاله متوجه شدید که نحوه خواندن تاریخ انقضای لاستیک به هیچ عنوان کار سختی نیست و فقط به دقت شما نیاز خواهد داشت.

در پایان به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از اتفاقات ناگواری مانند به خطر افتادن سلامتی، تصادف‌های شدید و یا ترکیدن لاستیک حتماً به عمر مفید آن دقت کنید. عمر مفید لاستیک‌های خودرو بنابر سرعت خودرو، نوع و وضعیت جاده، وزن وارد شده به خودرو و مسافت طی شده می‌تواند متفاوت باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.