راهنمای خرید روغن گیربکس برای ماشین سنگین

فروشگاه لوازم یدکی اتوبوس و کامیون

راهنمای خرید روغن گیربکس برای ماشین سنگین

۱۲ بازديد
هر تامین کننده انتقال، مشخصات روغن تایید شده را برای محصولات خود فهرست می کند. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که ممکن است بر انتخاب نهایی تأثیر بگذارد.
Darryl Purificati، رابط فنی OEM، Petro-Canada Lubricants می‌گوید: «اولین چیزی که باید به آن توجه شود این است که اپراتورها باید همیشه توصیه‌های سازنده تجهیزات اصلی (OEM) را هنگام انتخاب مایع گیربکس دنبال کنند. "این توصیه ها باید اولین نقطه مرجع برای هر تصمیم مرتبط با مایع یا روان کننده باشد."
برای خرید انواع لوازم یدکی کامیون و لوازم یدکی اتوبوس از تهران یکتا اقدام کنید.
 
در مرحله بعد، شدت کاربرد و فواصل مورد انتظار تخلیه روغن باید در نظر گرفته شود. Purificati می‌گوید: «در مقایسه مایعات انتقال مختلف برای یک کاربرد، معیارها باید بر اساس مشخصات و مواد پشتیبانی موجود مانند آزمایش یا آزمایش‌های میدانی برای اثبات عملکرد و تأییدیه OEM/تأییدات رسمی باشد.» "هنوز حتی برای آن دسته از مایعاتی که مشخصات سازنده را برآورده می کنند، تفاوت هایی وجود دارد."
 
او می‌افزاید: «هر OEM گیربکس سنگین، مشخصاتی را منتشر می‌کند که حداقل الزامات شیمیایی و عملکرد یک سیال را مشخص می‌کند. برخی از سیالات انتقال برای فراتر از برخی از اهداف عملکرد خاص فرموله شده اند. برخی از مشخصه‌های رایج‌تر که می‌تواند از نیازهای OEM فراتر رود، ویژگی‌های دمای سرد، حفاظت از سایش و مقاومت در برابر اکسیداسیون است.
 
برنامه را درک کنید
برنامه های کاربردی کامیون های حرفه ای تقاضاهای منحصر به فردی را برای مایعات انتقال کامیون های سنگین در مقایسه با برنامه های حمل و نقل خطی ایجاد می کنند. حتی نحوه ردیابی فواصل نگهداری می تواند متفاوت باشد، بسته به برنامه.
 
Stede Granger، Shell Oil می‌گوید: «هر زمانی که خارج از بزرگراه کار می‌کنید، ممکن است بخواهید به ساعت‌ها بیشتر از مایل نگاه کنید. "شما می توانید واقعاً از موتور و گیربکس استفاده کنید اما مسافت پیموده شده بسیار کمی را جمع آوری کنید." سازندگان اغلب مسافت پیموده شده و ساعات کار معادل آن را در توصیه های نگهداری خود فهرست می کنند.
این برنامه به تعیین اینکه چه محصولی نیاز است و چند وقت یکبار نیاز به سرویس دارد کمک می کند. گرنجر می‌گوید: «بسته به کاری که با گیربکس انجام می‌دهید، چقدر در خارج از جاده انجام می‌دهید، ممکن است مایعات را در معرض دمای بالاتر قرار دهید. اگر اینطور باشد، می تواند منجر به اکسیداسیون بیشتر روغن شود. شما نمی خواهید از روغن به شدت اکسید شده استفاده کنید.
در یک برنامه خارج از بزرگراه، قطعاً نمی خواهید از این فواصل توصیه شده عبور کنید. مشکل دیگر در کاربردهای خارج از جاده، احتمال آلودگی است. براد جردن، شرکت Shell Oil می‌گوید: «در صورت داشتن برنامه‌های خارج از جاده در مقایسه با خارج از جاده، احتمال ورود خاک و آب در آنجا بیشتر است. 
در حال حاضر سه جعبه دنده متمایز وجود دارد که بر بازار کامیون های سنگین تسلط دارند: دستی، دستی خودکار (AMT) و اتوماتیک. مهم نیست که یک کامیون سنگین از چه نوع گیربکس استفاده می کند، بسیار مهم است که از مایعی که سازنده برای آن مدل و مدل انتقال خاص تایید شده است استفاده شود. Purificati می‌گوید: «این سه نوع گیربکس دارای معماری سخت‌افزاری متفاوتی هستند که برای مثال به اصلاح‌کننده‌های اصطکاک مختلف، سطوح و انواع مختلف افزودنی‌های ضد سایش و افزودنی‌های محافظت در برابر خوردگی برای فلزات زرد نرم نیاز دارند. همیشه بسیار مهم است که مطمئن شوید از مایع صحیح در انتقال صحیح و برای آن کاربرد استفاده می کنید. اپراتورها همچنین باید همیشه توصیه‌های OEM و توصیه‌های متخصصان روغن‌کاری واجد شرایط را دنبال کنند.»
مالکان باید از یک مایع تایید شده برای حفظ گارانتی OEM استفاده کنند. پنی دو، متخصص خطوط محرکه، شورون، می‌گوید: «تجهیزاتی که خارج از گارانتی هستند همچنان باید از محصولاتی استفاده کنند که برای استفاده در گیربکس توصیه شده یا مناسب هستند. کاربردهای شدید (بارهای زیاد، صعودهای شیب دار) از محصولات مبتنی بر مصنوعی سود می برند. شاخص ویسکوزیته بالاتر در مقایسه با معمولی، ضخامت لایه بهتری در دماهای بالا می دهد. علاوه بر این، محافظت بهتری در هنگام شروع سرد ارائه می دهد. داده های آزمایشی را بررسی کنید. دو می‌گوید: «یک سیال تأیید شده با سختی‌های آزمایشی که توسط OEM تعریف شده است، عمل کرده است. "برخی سیالات ممکن است آزمایش میدانی پشتیبان داشته باشند (برخلاف دکل آزمایشی) که می تواند اطمینان بیشتری را ارائه دهد."
 تطبیق روغن ها با گیربکس هاگیربکس های اتوماتیک و AMT اکنون اکثریت قریب به اتفاق گیربکس هایی را نشان می دهند که در کامیون های جدید فروخته می شوند زیرا ناوگان به دنبال افزایش کارایی و توانایی جذب مجموعه بالقوه گسترده تری از رانندگان برای رفع کمبود راننده هستند. اما زمانی، گیربکس های دستی انتخاب غالب در بازار کامیون های کلاس 8 بودند.روغن های دنده و روغن موتور جزو اولین مایعاتی بودند که در این گیربکس ها استفاده شد. در حالی که برخی از تولیدکنندگان اولیه گیربکس دستی استفاده از روغن‌های دنده API GL-5 مانند SAE 80W-90 را توصیه می‌کردند، ایتون سازنده غالب بود و در ابتدا روغن‌های موتور را توصیه می‌کرد.
گرنجر توضیح می دهد: «توصیه روغن موتور SAE 50 از آنجا بود. اما مایعاتی به سرعت توسعه یافتند که بیشتر با نیازهای خاص گیربکس های دستی و AMT مطابقت دارند. گرنجر می‌گوید: «آنها هنوز هم ممکن است کمی شبیه روغن موتور به نظر برسند، اما واقعاً روغن‌های گیربکس متمرکز و خاصی هستند. تغییرات به تفاوت های کلیدی بین نیاز روغن موتور و مایعات انتقال می پردازد. دو می گوید: "گیربکس ها فواصل تخلیه طولانی دارند و بنابراین در مقایسه با روغن های موتور به پایداری برشی قوی تری نیاز دارند." "علاوه بر این، روی حفاظت از دنده و مواد اصطکاک تمرکز شده است. روغن موتور فواصل تخلیه کوتاه و محصولات جانبی احتراق برای مقابله با آنها دارد. این امر تاکید بیشتری بر پراکندگی دوده و خنثی سازی اسید برای روغن موتور دارد.
در غیر این صورت، این دو سیال نیازهای عملکردی کلیدی مشابهی دارند که با ترکیبات شیمیایی اجزای مشابه مورد استفاده در سطوح مختلف - عملکرد در دمای پایین، کنترل کف، محافظت از سایش، آنتی اکسیدان و غیره برطرف می شود. در سال 2017، Eaton با مشخصات روغن گیربکس فعلی خود، PS-386 Synthetic Transmission Fluid عرضه شد. به گفته ایتون، روانکارهای مصنوعی برتری خود را نسبت به فرآورده های نفتی نشان می دهند و فرصت هایی را برای ارتقاء تعمیر و نگهداری و عملکرد عملیاتی پایین ارائه می دهند و در عین حال عمر مفید و قابلیت اطمینان قطعات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند.روان کننده های مصنوعی Extended Drain پایداری حرارتی و اکسیداتیو بیشتری را برای عملکرد و قابلیت اطمینان بیشتر محصول ارائه می دهند.
ویژگی‌های عملکردی این روان‌کننده‌ها، سازندگان قطعات را قادر می‌سازد تا فواصل تخلیه طولانی‌تر و ضمانت‌های طولانی را ارائه دهند. مزایای اضافه شده شامل پیشرانه کارآمدتر است که به صرفه جویی ثابت شده در مصرف سوخت نسبت به روان کننده های مبتنی بر مواد معدنی تبدیل می شود. روان کننده های مصنوعی Extended Drain در همه کاربردها سودمند هستند و ایتون استفاده از آنها را برای کاربردهای سخت و در آب و هوای سرد به شدت توصیه می کند.
زبان بازاریابی وجود دارد که باید هنگام انتخاب روانکار مراقب آن باشید و مراقب آن باشید. متأسفانه، درک برچسب محصول ممکن است دشوار باشد. Eaton برای محصولات خود توصیه می کند فقط از روان کننده هایی با برچسب "روان کننده تایید شده Eaton" استفاده کنید.
 
هنگام تعیین اینکه آیا یک روان کننده دارای تاییدیه OEM است، روی بسته بندی عبارت "تایید شده برای/توسط..." را جستجو کنید. "اصطلاحات اصطلاحی" بازاریابی که باید از آن اجتناب کنید شامل موارد زیر است:
 
  • محصول X مطابق و/یا فراتر از الزامات سازنده از...
 
  • محصول X برای استفاده در مواردی که...
 
هنگام انتخاب بین روغن‌های معدنی و روغن‌های مصنوعی گران‌تر، مطمئن شوید که محصول ارزان‌تر در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما نخواهد داشت. «در این روزگار که نیروی کار برای شما هزینه دارد، تعویض آن برای شما هزینه دارد - حتی اگر روغن مصنوعی به طور قابل توجهی گران‌تر باشد، ممکن است در درازمدت شما را به دلیل تعویض روغن کمتر و شانس کمتری نجات دهد. گرنجر می‌گوید تا مشکلی پیش بیاید. اگر برای تعویض روغن بروید، همیشه این احتمال وجود دارد - و این اتفاق می افتد - که [یک تکنسین] روغن اشتباهی را در آنجا قرار دهد. عدم نیاز به تعویض مکرر روغن، مزیت قطعی خواهد داشت.»
 
اما هنوز جایی برای روغن های قیمتی وجود دارد. "اگر در موقعیتی هستید که خارج از بزرگراه هستید و در آب یا جویبارها در حال دویدن هستید و احتمال آلودگی دارید، تعویض آن روغن بسیار ارزان تر از تعویض روغن مصنوعی گران تر خواهد بود." گرنجر می گوید. وقتی آن آب را وارد کردید، باید آن را عوض کنید. من به‌عنوان مالک ناوگان این موضوع را می‌سنجیم، به‌ویژه اگر مسافت پیموده شده را انباشته نکنم و احتمال آلودگی آب زیاد باشد.»
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.